SELAMAT DATANG.

P.I.S.M.P. BAHASA MELAYU AMBILAN JANUARI 2007, IPG KAMPUS KENINGAU, SABAH.

Sila isi Buku Pelawat, terima kasih.

23 Sep 2008

benarkah kiamat 21 Dec 2012??

Kumpulan-kumpulan terus hidup (survival groups) seluruh dunia bersiap sedia dan mengira ketibaannya satu tarikh yang misteri yang telah selama beribu ribu tahun menjangkakan sesuatu akan berlaku pada : Dec. 21, 2012.

Mereka yang mendakwa wahyu akan berlaku pada Dec. 21, 2012, berdasarkan kepercayaan mereka pada sekeping kalendar yang direka oleh kaum Mayans diMexico yang kehancurannya (gambar). Tamadun purba yang terkenal dalam kehebatan matematik dan astronomi yang maju.

DiSeluruh Amerika Syarikat, Kanada dan seluruh Eropah, mazhab-mazhab dan individu-individu yang mempercayai ramalan tersebut berkata bahawa itulah harinya dunia yang kita tahu akan berakhir, laporan-laporan ABCnews.com.

Mayan yang purba, dikenali sebagai ahli matematik dan astronomi yang sangat maju, mengikuti satu "kiraan panjang" kalendar yang berakhir dalam 5,126 tahun. Apabila carta-carta mereka diterjemahkan pada kalendar Gregory yang bertaraf antarabangsa yang digunakan hari ini, tarikh terakhirnya ialah pada Dec. 21, 2012.

Ahli-ahli saintis telah cuba untuk menghapuskan senario hari kiamat ini sebagai telekan yang tak berasas, tetapi ianya jelas dengan adanya beribu-ribu orang yang menganggap kemungkinan suatu bencana akan berlaku diseluruh dunia pada tarikh itu amatlah benar.

"Anda perlu faham, tiada apa-apa yang akan tinggal," Patrick Geryl memberitahu ABC News. "Kita terpaksa mulakan seluruh peradaban baru daripada akar semula." Geryl, seorang bekas pekerja makmal yang berumur 53 tahun dan tinggal di Belgium, dia telah berhenti kerja sejak dua tahun yang lepas setelah dapat menabung wang yang cukup untuk bertahan sehingga Disember 2012. Dia sekarang terus hidup dengan menyimpan bekalan yang dicatatkan dalam senarainya yang setebal 11 mukasurat.

Ianya bukan Geryl seorang sahaja yang mencari jawapannya. Yang mencari "2012 the end of the world" pada Google meningkat sehingga hampir 700,000 orang dalam carian kegemaran ramai. Lebih daripada 6,500 video mengenai tarikh tersebut telah diposkan di YouTube. Terdapat juga buku-buku yang tak terkira bilangannya mengenai topik tersebut, banyak yang diterbitkan dalam mengikuti kejayaan buku Daniel Pinchbeck "2012: The Return of Quetzalcoatl," yang telah menjual beribu-ribu naskah setiap bulan sejak ianya dikeluarkan pada akhir Mei.

2008: Berdozen ahli-ahli kultus hari kiamat Rusia (gambar) meninggalkan lobang sulit korekan bawah tanah dekat kampung Nikolskoe, Rusia, pada Mac, setelah bersembunyi didalam lobang tersebut selama kira-kira enam bulan. Yang lain-lain masih tidak balik, masih menunggu hari untuk dunia berakhir pada bulan Mei.

Tapi apakah yang difikirkan oleh penganut-penganut kepercayaan ini akan berlaku pada Dec. 21, 2012? Ada sesetengah orang berkata satu pembalikan kutub akan berlaku, di mana kutub utara menjadi selatan, di mana matahari akan timbul di barat, mencetuskan bencana pada alam sekitar diseluruh dunia. Ada sumber-sumber lain yang berkata, ianya tanda tarikh satu pembangkitan rohaniah akan berlaku seluruh dunia.

Pakar ketawakan kepercayaan ini. "Ramalan-ramalan takdir ini betul-betul tidak mempunyai sebarang asas dalam apa yang kita tahu mengenai Maya," kata Stephen Houston, seorang profesor antropologi di Brown University dan seorang pakar dalam tulisan hieroglif Maya. "Catatan-catatan Maya hampir tidak menceritakan tentang acara ini." Katanya Mayans melihat kalendar mereka berakhir pada tarikh tersebut, tetapi akan bermula semula tanpa ada apa-apa malapetaka.

"Betul-betul, ianya adalah satu penukaran kebimbangan orang-orang zaman ini, dan yang sesetengah mencari mitos lama untuk panduan atau ramalannya," katanya. "People like to believe that ancient wisdom is somehow predicting this time of upheaval."

p/s : cuba korang tgk kalendar....tarikh 21 Dec 2012 menunjukkan hari apa....JUMAAT!!!!!!!! Wallaualam.......
Terima Kasih


2 ulasan:

rojo kobog berkata...

Baru sahaja ustz Huzairi berkhutbah tentang orbit beberapa planet yang sangat dekat minggu lepas...rasanya betul kali cita ni...

fayneez berkata...

sy br plan mo kawin 12.12.2012..huhu..pa2pun, bsedia la menerima pa sj kemungkinan..yg pntg tobat..